انواع سکته مغزی

سکته مغزی یک فوریت پزشکی است که در آن خون رسانی به قسمتی از مغز به طور جدی کاهش می یابد یا قطع می شود و باعث قطع دریافت اکسیژن و سایر مواد مغذی مورد نیاز سلول های مغز می شود، پس از قطع اکسیژن و مواد مغذی ، سلول های مغزی ممکن است در عرض چند دقیقه شروع به مرگ کنند. برای کاهش آسیب مغزی و سایر عوارض جانبی منفی سکته مغزی ، اقدام زودهنگام و درمان سریع بسیار مهم است.

بدون توجه و مراقبت های پزشکی مناسب ، سکته مغزی می تواند کشنده باشد یا باعث آسیب دائمی به عملکرد منظم بدن شود.

بسته به مدت زمانی که جریان خون به مغز مختل شده و کدام قسمت از مغز بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است و همچنین انواع سکته مغزی ، عوارض طولانی مدت سکته مغزی ممکن است شامل ناتوانی های موقتی یا دائمی باشد. در اینجا برخی از رایج ترین عوارض پس از سکته مغزی آورده شده است:

  • فلج: سکته مغزی شدید ممکن است منجر به فلج یک طرف بدن یا از دست دادن حرکت ماهیچه ای در برخی از ماهیچه ها شود.
  • درد: سکته مغزی ممکن است باعث درد ، بی حسی یا سایر احساسات غیر معمول مانند سوزن سوزن شدن در قسمت های خاصی از بدن شود.
  • از دست دادن حافظه: بازماندگان سکته مغزی ممکن است مقداری از دست دادن حافظه یا مشکل در تفکر واضح ، درک مفاهیم ، استدلال و تصمیم گیری را تجربه کنند.
  • تغییرات احساسی: پس از سکته مغزی ، کنترل احساسات دشوارتر می شود. ابتلا به افسردگی در بازماندگان سکته غیرعادی نیست.
  • مشکل در صحبت کردن: سکته مغزی می تواند بر ماهیچه های دهان و گلو تأثیر بگذارد و صحبت کردن واضح ، بلع یا غذا خوردن را با مشکل مواجه می کند. این عوارض جانبی می تواند صحبت کردن ، درک گفتار ، خواندن یا نوشتن را دشوارتر کند.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی ایسکمیک

این نوع سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون از طریق شریان که خون غنی از اکسیژن را به مغز می رساند مسدود شده و باعث کاهش شدید جریان خون می شود. در طول سکته مغزی ایسکمیک ، عروق خونی می توانند به دلیل لخته شدن خون ، رسوبات چربی در رگ های خونی یا سایر بقایای که از طریق جریان خون عبور کرده و در رگ های خونی مغز قرار گرفته اند ، تنگ یا مسدود شوند.

سکته مغزی هموراژیک

هنگامی که این نوع سکته اتفاق می افتد ، یک شریان در مغز پاره می شود یا خون نشت می کند و سپس بافت مغز را سیل می کند. این خون نشت شده با ایجاد فشار زیاد بر سلول های مغزی آسیب می رساند. در گروه سکته مغزی هموراژیک ، دو زیر سکته وجود دارد. خونریزی داخل مغزی در نتیجه انفجار شریان مغزی است که بافت های اطراف را با خون غرق می کند و خونریزی زیرآراکنوئید به خونریزی در فضای بین مغز و بافت های نازکی که مغز را می پوشاند اشاره دارد.

توانبخشی

کاردرمانی بخش مهمی از برنامه توانبخشی سکته مغزی است.

بیماران مبتلا به این عارضه به کمک کاردرمانی می توانند توانایی های خود را برای انجام امور روزمره خود افزایش داده و با حداقل وابستگی به اطرافیان زندگی کنند.

کاردرمانی می تواند عوارض ناشی از انواع سکته مغزی را به حداقل رسانده و به بیمار در تقویت توانمندی هایش کمک کند.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی در قزوین – کاردرمانی سکته مغزی – توانبخشی سکته مغزی – مرکز توانبخشی در قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست